25. januar, 2022

Intervju med Siri Tuseth

Siden oppstarten vår har vi samarbeidet tett med grunnleggeren av Satya Yoga, Siri Tuseth. Siri er gründer av Satya Yoga og regnes som en av de fremste innenfor sitt felt. Hun har blant annet bidratt i Berit Nordstrands bestselger, «Ta vare på deg selv», og har undervist i nærmere 20 år. Siri er også en erfaren foredragsholder, og har et brennende engasjement for at vi skal bli enda bedre på å lytte til de signalene kroppen og pusten gir oss. Hun skal bli med oss på flere eventer dette året, blant annet Sprek Norge Convention 2. april og JenteWeekend i Sirdal til høsten. Det blir også ny EnergiWeekend med Siri på Utsikten Hotell i Kvinesdal 6 – 8 mai. Mer info kommer.

1)Det finnes mange ulike «retninger» innen yoga, og det kan kanskje være litt vanskelig for folk å vite hva de bør velge. Kan du si noe rundt dette?

Ja, dette er både et lett og vanskelig svar å gi. Vi får stadig flere retninger innenfor yoga, og ulike forgreninger som til tider kanskje forvirrer mer enn det skaper ro for en nysgjerrig nybegynner.

På den ene siden er det fint å se at yoga utvikler seg. Vi får ny inspirasjon av hverandre og fra tradisjonen. På den andre siden er yoga blitt big business. Dette gjør at flere og flere utdanner seg til å bli lærere før de nødvendigvis kan så mye om yoga. Man ønsker å skape en merkevare rundt seg selv og tilbyr undervisning uten å ha så mye kunnskap om menneskekroppen og dens mange systemer. Vi har kanskje kommet til et punkt hvor det handler om å finne den yogalæreren eller yogastudioet du som elev kjenner at her har kroppen min det bra – både fysisk og mentalt. Her blir jeg ivaretatt og møtt på en god måte, og både guidet trygt og kompetent i forståelsen av min kropp og mitt bevegelsesmønster.

Det går ikke an å se på dette uten å ha et kritisk blikk inn mot seg selv. Man må beholder en ydmykhet for en lang tradisjon samtidig, som allerede nevnt, tror jeg det er lurt å se på at innenfor yoga er det også en evolusjon som i andre felt.

Jeg har konsekvent begynt å si at jeg underviser yoga når noen spør meg om hvilen type yoga.

Yoga som av og til går hurtig, som av og til er veldig rolig, helt klart til tider utfordrende og andre ganger veldig varsom og dempende. Så er jeg klar i timebeskrivelsene hva den enkelte elev får.

Og jeg ser an elevene som kommer på matten, gir alternativer og forsøker å vekke en kroppsbevissthet i den enkelte. Med tro på tålmodighet og fellesskap, mer enn progresjon og resultat. Resultatorienterte og veldig strenge yogalærere er jeg ferdig med selv som elev. Jeg har øvet meg mange år på å kjenne fullstendig at dette er min praksis, og dette er noe jeg gjør kun for meg selv for å bli et bedre menneske i møte med andre utenfor matten.

Ut fra dette perspektivet som lærer kan de som kommer på studio velge intensitetsnivå og begynne et sted de tenker de trenger det. Av og til guider vi elever ned i tempo fordi de er så vant til å presse seg selv altfor kraftig. Andre ganger trenger noen et lite dytt for å komme i gang med mer styrke og utholdenhet.

Å tviholde på en metode, en måte å gjøre det på er noe jeg ha sluttet med. Men det er nok fordi jeg har undervist lenge. Nyutdannende lærere er gjerne mer knyttet til en metode i starten, da vi som formidlere trenger mer undervisningserfaring for å kunne utfolde oss mer sammen med elvene. Og det er helt naturlig og bra å ta det sitt eget tempo både som lærer og elev.

Noen lærere ønsker både som elev og som lærer å tilhøre et fellesskap, og en bestemt yogaretning/skole da det naturlig nok gir også flere rammer og en trygghet i forhold til sekvenser, utdanninger og timebeskrivelser. Det fungerer superbra, så lenge det ikke blir konkurranse metodene mellom om hvem som har rett. Vi er bare mennesker hele gjengen, så det er lett å begynne å danne systemer og sammenligne i forhold til en oppfatning om hva som er riktig/galt. Det finnes så mange fine veier inn til å forstå seg selv bedre og dempe uro, som er grunntanken bak all yoga.

For å samle litt tråder:

Gjør yoga for å bli kjent med deg selv og kroppen din, vaner og reaksjonsmønster. Gjør yoga for å bli kvitt helseplager eller forebygge typiske slitasjer fysisk og mentalt. Og med det fokuset er jeg sikker på at den enkelte finner den lærer og den metode som er riktig. Og prøv gjerne ut forskjellige retninger, studioer og stemninger. Kjenn etter hvor du kjenner deg hjemme, trygg og ivaretatt med alt som kroppen gir beskjed om. Yoga er et fantastisk verktøy til å bli bedre kjent med deg selv i stort og smått.

 

2)I Sprek Norge vil vi inspirere og tilrettelegge for at enda flere nordmenn skal bli mer fysisk aktive, spise sunnere, sove bedre og stresse mindre. Når det gjelder søvn, vet vi at det dessverre ikke står veldig bra til hos mange norske kvinner og menn. Vi sover rett og slett for lite, noe som igjen kan skape helserelaterte utfordringer. Søvnproblematikk er selvsagt sammensatt og påvirkes av mye. Men har du noen gode og konkrete tips til øvelser som man kan gjøre: 1) før man legger seg 2) hvis man våkner på natten/tidlig morgen og sliter med å sovne igjen

Søvnvansker er noe som mange sliter med fordi det skjer for mye. Vi må ofte i vårt travle samfunn øves på stillhet og ro.

FØR MAN LEGGER SEG:

Før du legger deg er det lurt å ikke være på mobilen, sjekke mail, se på oppdateringer eller starte samtaler som kan aktivere systemet.

Skriv lister om det er ting som du skal gjøre og er redd for å glemme. Lister er gull verdt for å kunne la det vente til neste dag.

Om mulig er timen før leggetid tid for å roe ned. Gjerne meditere i 15 minutter liggende eller sittende, gjøre en avspenningsøvelse liggende, eller bare sitte/ligge og følge pusten.

Dempe belysningen, gå roligere i huset, øve på å dempe lyd.

Jeg vet at dette ikke er lett, men det kan være et prosjekt som kan hjelpe flere enn deg selv i familien. Hvis det er perioder med mye emosjonell uro er det fint igjen å skrive ned det du er sint, lei deg for eller kjenner er urettferdig. Det er noe med å få det ned på papir, som gjør at det kan forlate hodet en stund slik at du får sovet.

Snakk beroligende til deg selv. Det er ganske rart i starten og kan virke så unødvendig. Men å være sin egen heiagjeng når det kommer til å finne ro er smart.

Det du øver på og det det du setter fokus på blir det som gjelder både i tanke, ord og handling.

Gjør noen restorative yogaøvelser som får ned pulsen er også veldig fint, akkurat som pusteteknikker og meditasjon.

OM MAN VÅKNER PÅ NATT/TIDLIG MORGEN:

Hvis du våkner av å være redd for å glemme ting. Ha notatblokk på siden av sengen for å skrive det ned slik at du kan slippe det, og følge pusten liggende på ryggen. Ikke tenk på at du skal sovne igjen. Bare følg pusten. Legg gjerne en hånd på magen og slapp av i kjevefestet.

Avspenningsøvelse liggende i sengen kan også virke.

Noen sover bedre alene enn sammen med noen. Prøv ut om det kan være lurt å ha separat sovested hvis søvnproblemene er store. Det er kanskje ikke det mest romantiske å foreslå til partneren din, men trøtt og lite opplagt er heller ikke godt for hverken helsen din eller relasjoner til mennesker rundt deg

Å våkne gjennom natten kan også skyldes at du er for trøtt i hodet og for lite gjennomarbeidet i kroppen. Kroppsarbeid, trening, jobbe i hagen, stable ved, etc. Bruk kroppen slik at den også er trøtt, slik at hodet ikke får lov å «ta over». Søvnvansker kommer sjeldnere når vi er i kontakt med kroppen og har mindre uro i hodet. Garantert!

NB: Ikke begynn å se på telefonen!

 

3)Hvordan jobbe med vaner som holder: For at det ikke blir evige nyttårsforsetter som er ferdig etter noen uker

Jeg har sans for å legge lista lavt. Å være så fornøyd med lite endring i starten og heller legge på etter noen uker tror jeg er en fin måte å få kroppen og hodet i gang på.

Å finne et fornuftig tempo som passer hverdagen din og din døgnrytme slik at det ikke blir et ork etter bare noen ganger. Allier deg med noen du kjenner, med en heiagjeng. Noen du kan gå på trening sammen med, noen du mediterer 10 minutter sammen med på FaceTime hvis det virker for å få det gjort. Igjen lag avtaler, skriv ned eksakte klokkeslett. Ikke stol på at du smetter det inn mellom alt annet. Da sklir det ut. Det trenger ikke være kjekt, bare gjør det!

Ta vekk noe som ikke virker godt for helsa di. Hva med 15 minutter mindre tid på telefonen og gi deg selv 15 minutter med å lukke øynene og være stille? Hva med å gå en kveldstur alene eller med noen du er glad i hvor det ikke er «lov» å snakke om ting som kan bli til en uenighet eller til noe som skal planlegges?

Skriv ned det du mestrer, ikke bry deg med det som ikke gikk som planlagt.

Vær ærlig, kjenn etter, men vær også klar på at endring er vanskelig å stå i og derfor trenger det ikke å være en følelse av umiddelbar belønning. Ha et langsiktig mål, gjerne resten av livet. Finn din gyldne middelvei og vær klar på dine grenser og dine behov for å kjenne på ro. Hva trenger du for å ha det bra med deg selv, slik at du gjør godt for det og de rundt deg. Når vi har det bra med oss selv, smitter det så hurtig. Og det er en positiv smittetrend i dagens rare verden.

 

 

 

DEL MED EN VENN

© 2021 SPREK NORGE AS | ALL RIGHTS RESERVED | DEVELOPED BY MEDIA PERFORMANCE. PLEASE REPORT ANY ERROR ON THIS WEBSITE BY CLICKING HERE.