3. november, 2022

Kjenner du din makspuls?

Sprek Norge skreddersyr mange treningsprogram i løpet av året. Når vi lager opplegg for kondisjonsutøvere, kan det være veldig nyttig å vite makspulsen. Det gjør det lettere å angi de ulike intensitetssonene og er viktig med tanke på intensitetsstyring.

Makspuls er den høyeste frekvensen hjertet ditt kan slå under hard trening. Den påvirkes ikke av trening, men synker med alderen. Ca 0,5 – 1 slag per år. (hvilepulsen blir derimot påvirket av trening. Begynner man å trene kondisjon, vil man over tid kunne registrere lavere hvilepuls)Det kan være greit å vite at den høyeste pulsen man klarer å oppnå kan variere en del fra idrett til idrett. For eksempel er det lettere å oppnå høy puls i løping sammenliknet med sykling.

Det finne ulike formler for å regne seg fram til makspuls. 220 – alder er kanskje den mest kjent, men unøyaktigheten er meget stor.

Den aller beste måten å finne makspulsen på, er rett og slett å gjennomføre en fysisk test til utmattelse. Nedenfor har jeg skissert opp en prosedyre for henholdsvis tredemølle og løp utendørs.

Tredemølle
Varm opp i ca 15 – 20 minutter. Kjør deretter 3 x 3 min med 2 min pause mellom. Belastningen økes for hver 3 – minutters intervall. På siste intervall økes belastningen hvert minutt, helt til utmattelse. Testen gjennomføres med 6 – 10 % helning. Ta den høyeste registrerte puls og legg til 3 – 5 slag. Da har du makspulsen din med rimelig stor nøyaktighet.

Løping ute
Varm opp i ca 15 – 20 min. Finn en bakke som ikke er for bratt og samtidig lang nok til at du kan løpe sammenhengende i 3 minutter. Kjør deretter 3 X 3 min med 2 minutters pause mellom. Som ved test på mølle økes belastningen gradvis. Den 3. intervallen avsluttes med å spurte når du har ca 60 til 90 sekunder igjen. Da skal du presse deg maksimalt. Ved å ta den høyeste registrerte pulsen og legge på 3 – 5 slag, har du makspulsen din.

Vi tilbyr både laktattesting og test av makspuls i vår egen testlab på Forus utenfor Stavanger. Her kan du lese MER

TIPS
Det kan være smart å ha med seg en person som kan heie/pushe underveis, og spesielt mot slutten.
Ta gjerne en ny test etter en stund for å kontrollere at resultatet stemmer.

LYKKE TIL!

Hilsen
Cato Tjåland
Daglig leder og testansvarlig
SPREK NORGE

DEL MED EN VENN

© 2021 SPREK NORGE AS | ALL RIGHTS RESERVED | DEVELOPED BY MEDIA PERFORMANCE. PLEASE REPORT ANY ERROR ON THIS WEBSITE BY CLICKING HERE.